Kompletní přehled Instagram reklamy

O tom, že má v dnešní době smysl využívat reklamu na sociálních sítích není pochyb. To stejné platí i pro využívání Instagramu jako komunikačního nástroje. Samozřejmě s ohledem na celkovou strategii značky a samotné komunikace. Instagram letos překročil miliardu aktivních uživatelů a stal se plně respektovaným reklamním nástrojem. Jaké možnosti reklamy tedy skýtá?

Proč jít do instagramové reklamy

80% uživatelů sleduje na Instagramu minimálně jednu značku a 60% z nich dokonce objevilo novou značku právě díky Instagramu. Rychlé počty nám říkají, že téměř půl miliardy uživatelů objevilo novou značku právě díky Instagramu. Další statistika říká, že 30% uživatelů si koupilo produkt díky tomu, že se o něm dozvěděli na Instagramu. To už dává docela smysl o Instagramu a Instagramové reklamě uvažovat nebo ne? K tomu ještě připočtěme, že placená reklama v sociálních médiích dokáže uživatele oslovit v pravý čas na pravém místě. Na toto téma je zpracován průzkum, o kterém na Marketing weeku píše samotný Mark Ritson.

A jedna z dalších výhod je možnost propojení kampaní a komunikace značky s influencery, pro které je Instagram domácí prostředí.

Samotné Instagram Ads nabízejí vícero možností kampaní s ohledem na cíle jako je app install, lead generation, přímé konverze, ale Instagram berme primárně jako brandový nástroj a tedy pro podporu brand awareness. V západním světě najdeme spousty úspěšných výkonnostních kampaní, ale tato záplava k nám ještě nedorazila.

Jaké jsou tedy možnosti reklamy na Instagramu?

Všeobecně máme na výběr 4 formáty, které jsou velmi podobné Facebookovým reklamám. Oproti Facebooku má Instagram navíc Insta stories ads. Právě tento formát dělá Instagram jedinečným.

Klasický formát – photo ads, který vypadá jako všechny ostatní posty ostatních uživatelů. Je na něm pouze označení, že se jedná o reklamu. Cílení je velmi podobné jako u Facebooku a můžeme si zvolit různé účely. Zásah, prokliky na web atd. Záleží na účelu kampaně. Pro tento formát zmíníme pár zásad:

  • Jako u klasických příspěvků, držme kreativu tzv. “fresh”.
  • Využívejme základní brandové atributy.
  • Kreativa by měla být postavena na lidech pokud to dává smysl, pokud používáte ambasadory značky, zahrňte je i do tohoto obsahu.
  • Používejte ideálně vlastní fotky, fotobance se snažte vyhnout.

Jedna hezká ukázka komerčního postu od firmy Domino’s Pizza.

Video formát – video ads který je stejné jako klasický post s videem opět pouze s označením, že se jedná o reklamu.

Jak již všichni víme, video je všeobecně populárnější formát s větší mírou zaujetí a schopností lépe přenést reklamní sdělení. Facebook a Instagram všeobecně podporují video formáty a toho my inzerenti musíme využít. Samotné video se musí pro IG přizpůsobit, s klasickou TV produkcí to úplně fungovat nebude. Základ je mobile friendly, jednodušší děj, který vtáhne uživatele do děje. Stejně tak je nutný branding na začátku videa. Stopáž držme do 30 sekund, zkrátka kratší a údernější.

Nainstalovali byste si aplikaci na základě tohoto videa?

Carousel ads – slideshow jednotlivých fotek. Známe již z Facebooku. Formát vhodný na prezentaci už konkrétních produktů a nebo sloužící k vyprávění “příběhu”. V základu pro zpracování kreativy platí to, co platí pro photo ads.

Automobilka GMC využila tohoto formátu perfektně, není to extra originální, ale za nás rozhodně fungující.

Instagram Stories ads – nejnovější formát, který se neliší od obyčejných stories, teda kromě toho, že si ho musíme zaplatit. Ať už budete přidávat statické formáty nebo video, získáte další zásah a díky zajímavějšímu formátu i větší míru zaujetí. Stories jsou ideální nástroj na trochu uvolněnější komunikaci značky, kde je prostor pro osobitější přístup k uživateli. Samozřejmě by vše mělo být shodné s konceptem kampaní, které máme puštěné v jiných médiích.

U této reklamy můžeme využít teasing, rady, look booky na daný den atd. Samotný formát se dá použít pro brand awareness kampaně, app instal, clicks to website a lead generation atd. Ale jak jsme si již říkali, berme IG jako brandový nástroj. Samotné Instagram stories probereme podrobně v tomto článku.

A tady jeden hezký příklad komunikace oděvní značky.

Možností cílení Instagramové reklamy
  • Cílit můžeme v podstatě stejně jako na Facebooku pomocí zájmů nebo chování.
  • Vlastní audience, tedy cílení na základě e-mailových adres, návštěv webu a nebo třeba toho, že nás daný uživatel lajkuje na Facebooku.
  • Poslední možností je modelace cílení na základě lookalike publik. Tedy Instagram resp. Faceobok si najde podobné uživatele těm, kteří již našimi fanoušky, followery jsou nebo těm, kdo již byli na našem webu. Zde je nutno podotknout, že bychom měli využívat jen ten nejlepší zdroj vlastních publik a nebát se používat menší vzorky lidí třeba okolo 1 000 uživatelů.
Kolik peněz je vlastně potřeba a jak je to s KPIs.

Desítky tisíc na měsíční kampaň? Produkce, influenceři další desítky tisíc? Odpovědí bude spíše Zero base budget. Tedy stanovení si cílů v rámci kampaně, které budou i mimo Instagram.

Samotné cíle nebo očekávání potom záleží  na účelu kampaně. Pokud je to brand awareness, tak to  bude unikátní zásah a frekvence. Pokud clicks to website používejte spíše soft metriky typu bounce rate na dopadové stránce, pokud tedy nemáme jako dopadovku jednostránkový web. Splnění cílů jako je doskrolování stránky, proklik na určitou stránku atd.

Influenceři

S Instagramem se také pojí influenceři. Ať už ty čistě Instagramoví nebo i ti, kteří fungují na jiných platformách. Pokud s nimi máme nastavené spolupráce, zapojme je do kampaně. Ať už to bude zapojení influencerů přímo do přípravy kreativy nebo pouze tím, že budou danou kampaň zmiňovat v jejich obsahu.

Co říci závěrem?

Samotné Instagram Ads jsou zajímavým reklamním nástrojem, který se hodí připojit do digitální části veškeré komunikace. Samozřejmě pokud máme vhodný produkt nebo službu. Žaluzie se na Instagramu propagují trochu hůře. Také musíme myslet na naší cílovku. Teď si už jenom musíme říct, kdy se do toho pustíme?